Varaa aika

Varaa aika
p. 010 2790 620

Parodontologia

Parodontaaliset sairaudet ovat joukko usein pitkäaikaisia, kroonisia, tulehduksellisia sairauksia. Niiden taustatekijänä on hammasplakki, joka kehittyy hampaiden pinnoille ja monimutkaisella bakteerisysteemillään sairastuttaa ikeniä ja hammasta ympäröivää kudosta sekä itse hammasluuta ja kiillettä. Parodontiitti pitkälle edetessään johtaa hampaiden heilumiseen, löystymiseen ja lopulta menetykseen.

Mikäli potilaalla on parontaalinen sairaus, se edellyttää tervehtyäkseen hampaiden säännöllistä puhdistusta vastaanotolla sekä erityisen huolellista suun kotihoitoa. Hammaslääkärin suorittamassa perushoidossa kaikki hammaspinnat puhdistetaan hammaskivestä ja bakteeripeitteestä sekä tulehtunut ienkudos poistetaan ientaskusta (juurenpinnan kuntoutus). Toimenpide tehdään usein puudutuksessa. Perushoidon tukena voidaan tarvita ienleikkauksia, jotta syvällä oleva tulehdus saadaan hoidettua. Parodontiitin seurauksena voi syntyä laajempiakin luutuhoja, joiden hoitamiseksi voidaan tarvita parodontologin suorittamia kirurgisia toimenpiteitä. Tällainen hoito mahdollistaa omien hampaiden suussa pysymisen pidempään.

Toisinaan hampaiden löystyminen on osatekijöisen summa. Taustalla voi olla purentatuen puutos, liian kova purentarasitus (mm. kova narskuttelu) tai/ja hampaan kiinnityskudoksen tulehdus. On myös useita muita sairauksia, jotka voivat olla hampaan heilumisen taustalla. Tässä me ammattilaiset olemme sinua varten!

Kaikkein tärkeintä on kotihoito!